کوروش بزرگ بنیانگذار امپراتوری ایران نخستین فرمانروای ایرانی بود که نوروز را عید رسمی خواند و در سال 534 پیش از میلاد مسیح روندی را برای اجرای آیین دولتی آن بنگاشت که در بردارنده ترفیع نظامیان، ابلاغ انتصابات تازه، سان دیدن از سربازان، بخشش گناهکاران پشیمان، ایجاد گستره ی سبز و پاکسازی محیط( از منازل شخصی گرفته تا اماکن عمومی) بود. چهار سال پیش از آن کوروش پس از گرفتن بابل نوروز را در آنجا جشن گرفته بود بابل در 29 اکتبر سال 539 پیش از میلاد به زیر فرمان ایران در آمده بود.

* در نوروز 515 یش از میلاد سنگ نوشته بیستون به فرمان داریوش بزرگ ایجاد گردید. به گفته رخداد نگاران با توجه به این سنگ نوشته ایران تنها کشور جهان است که سند مالکیت دارد. بزرگترین آرزوی داریوش در این سنگ نوشته که به صورت روزنامه دیواری امروزی ساخته شده این است که خداوند ایران را از دشمن، دروغ و خشکسالی در امان دارد.

* مهستان پارلمان ایران در زمان اشکانیان نخستین نشست خود را در نوروز سال 173 پیش از میلاد مسیح با حضور مهرداد یکم شاه وقت برگزار کرد و نخستین مصوبه آن گزینشی کردن ریاست کشور بود. عزل شاه نیز در دسترس همین مجلس بود البته در شرایطی چون خیانت به کشور، ناتوانی، جنون، بیماری و از کارافتادگی. ایران در آن زمان دارای دو مجلس بود مجلس شاهزادگان و مجلس بزرگان که نشست مشترک آنها را مهستان می خواندند.

* در سال 226 میلادی اردشیر پاپکان که سلسله ساسانیان را بنیاد گذاشت، از دولت روم که در جنگ از ایران شکست خورده بود خواست نوروز ایرانی را به رسمیت بشناسد و سنای روم نیز آن را پذیرفت و از آن پس نوروز ما در گستره روم به lupercal معروف شد.

* در مارس 326 میلادی بین ارتش ایران به فرماندهی شاپور دوم ساسانی و ارتش روم به فرماندهی کنستانتینوس دوم جنگ سختی در گرفته بود با اینکه پیروزی با ارتش ایران بود شاپور 20 مارس شب نوروز آتش بس دوهفته ای اعلام کرد تا سربازان بتوانند آئین های نوروز را برگزار کنند.

* در آئین نوروز سال 399 میلادی یزدگرد ساسانی به مسیحیان ایران آزادی مذهب داد.

* پیمان صلح پایدار ایران و روم که به امضای خسرو انوشیروان ساسانی و ژوستی نی لن امپراتور روم رسید در آیین نوروز سال 532 میلادی در تالار کاخ تیسفون با باشندگی شاه ایران دست به دست شد.

* در نوروز 549 میلادی خسرو انوشیروان دستور ساختن تالار بزرگی را داد در کنار کاخ تیسفون. این تالار برای تماس مستقیم با مردم و رسیدگی به شکایات آنها توسط خود شاه ساخته شد و با فرش پرآوازه بهارستان فرش گردید.  

* در نوروز سال 550 میلادی به دستور خسرو انوشیروان شاه ساسانی آموزش و پژوهش پزشکی و فسلفه در دانشگاه گندی شاپور خوزستان آغاز گردید.  

* نوروز 809 میلادی بزرگان خراسان با شنیدن خبر درگذشت هارون الرشید جلسه محرمانه ای تشکیل دادند تا مأمون را که مادرش ایرانی بود به جای پدر بنشانند. در اندک زمانی 30 هزار داوطلب آماده شدند آنها در روستای تهران ارتش 91 هزار نفری امپراتور عباسی را شکست دادند علی عیسی پسر ماهان از جلو آنها گریخت نیروی داوطلب به عشق به دست آوردن استقلال ایران بغداد را گرفت و سر امین را برای مأمون به خراسان برد. از آن پس خلافت عباسی زیر نفوذ ایرانیان در آمد.

* مرداویز زیاری قهرمان ملی ایران اصفهان را پایتخت خود نمود او کمر به برگزاری آیین های ملی ایران چون تیرگان، مهرگان، سده، چهارشنبه سوری و نوروز بست .او در باره درست برگزار کردن این آیین ها سختگیری بسیاری می نمود به گونه ای که در سال 934 میلادی دست به تنبیه کارکنانی زد که در آذین بندی اصفهان برای نوروز سلیقه کافی به کار نبرده بودند. او بعد از راندن دست نشاندگان عرب از ایران دستور داد ایرانیان جز به پارسی نگویند و ننویسند.

* امیر اسماعیل سامانی در سال 892 میلادی از ریاضیدانان خراسان خواست گاهشمار ساسانی را دوباره نویسی کنند تا نوروز در ساعت درست و هنگام گذر خورشید از استوا آغاز شود و تحویل سال دقیق باشد. جلالدین ملکشاه سلجوقی پس از تنظیم گاهشمار خورشیدی دستور به رعایت آن داد.

* در سال 1597 میلادی شاه عباس یکم صفوی آیین نوروز را در نقش جهان اصفهان برگزار کرد و در گفتار خود آورد که اصفهان پایتخت همیشگی ایران خواهد بود و زیباترین و امن ترین شهرهای جهان خواهد شد و به نمایندگان کشورهای خارجی اجازه داد در اصفهان برای کشورهای خود سفارتخانه بسازند.

* نادرشاه افشار به نوروز و آیین های آن مهر فراوان داشت. سکه ی خود با نام سکه نادری را در سال 1735 میلادی در آیین سلام نوروز رایج ساخت  و شماری از آن را به صورت عیدی به افسران و منشی های خود داد یک طرف سکه نوشته شده بود نادر ایران زمین. این نوشتار نشان می دهد نادر خواهان زنده گردانی امپراتوری ایران در چارچوب مرزهای روزگار ساسانیان ، اشکانیان و هخامنشیان بوده است.

* کریم خان زند پس از آنکه شیراز را پایتخت ایران گرداند از سال 1761 میلادی هر ساله سلام نوروزی را در جایی که اینک موزه پارس نامیده می شود برگزار می کرد و سپس به دیدن مردم می رفت در نخستین روز نوروز با خرج شخصی چند نفر را اجیر می کرد در میدانهای شهر بنوازند و مردم را شاد کنند. وی برای دیدن مردم و آگاه شدن از دشواریهایشان به قهوه خانه ها می رفت و با آنها آبگوشت دیزی می خورد. 

* آغا محمد خان قاجار با همه ددمنشی هایش و داشتن ریشه و تبار مغولی نوروز را برای تاجگذاری برگزید. وی در نوروز سال 1174 خورشیدی در تهران تاجگذاری کرد و این شهر را پایتخت ایران نمود که هنوز پایتخت است.